Hibamentes weboldal migráció SEO szempontból

Weboldal migráció SEO-szempontjai hibamentesen – gyakorlati útmutató az 05.hu tapasztalatai alapján
A weboldal migráció sokak számára izgalmas fejlődési lépcső, mégis, ha nincs megfelelően előkészítve, komoly organikus forgalomcsökkenéshez, pozícióvesztéshez és technikai káoszhoz vezethet. Az 05.hu-nál az elmúlt években számos projekt során végigkövettük és optimalizáltuk a különféle migrációs folyamatokat, így világosan látjuk, hogy a SEO optimalizálás mennyire kulcsfontosságú szerepet játszik az átállás sikerében.
Miért szükséges a migráció, és miért veszélyes?
Egy weboldal migráció többféle okból válhat szükségessé: domainváltás, protokollváltás (http-ről https-re), CMS cseréje, szerverváltás, vagy éppen egy új URL-struktúra bevezetése. Bármelyikről is legyen szó, a migráció során módosulhatnak az oldalak elérhetőségei, a technikai paraméterek, a belső linkrendszer vagy éppen a tartalom szerkezete. Mindezek befolyásolják a keresőmotorok indexelését és rangsorolását. Ha nem készítjük elő megfelelően a terepet, a Google elveszítheti a régi oldalainkhoz rendelt autoritást, és ezzel együtt az organikus forgalom is jelentősen visszaeshet.
SEO audit előtte – az alapok dokumentálása
A 05.hu-nál minden migrációs projekt első lépése egy részletes technikai és tartalmi audit. Ez magában foglalja az aktuális URL-struktúra, a meta adatok, H1-címek, kanonikus címkék, belső linkek, sitemap, robots.txt és a meglévő 301-es átirányítások teljes feltérképezését. A cél, hogy a jelenlegi állapotot teljes mértékben leképezzük, hogy a későbbi összehasonlítás és hibakeresés is gördülékeny lehessen.
301-es átirányítások – a migráció lelke
Az egyik legkritikusabb SEO-elem a megfelelő átirányítási logika kidolgozása. Ha például az URL-struktúra változik, minden egyes régi oldalnak pontosan meg kell kapnia a megfelelő új célcímet 301-es (permanens) átirányítással. Ez biztosítja, hogy a Google és más keresők ne veszítsék el az oldalhoz rendelt rangsorolási jeleket. A 05.hu projekteknél soha nem alkalmazunk tömeges wildcard-átirányításokat (pl. minden /régi/ alá eső oldal az új /uj/ könyvtárba kerül), hanem egyesével térképezzük fel az átirányításokat, és külön figyelmet fordítunk a főoldalra, fő kategóriaoldalakra és a legnagyobb forgalmú aloldalakra.
Sitemap és robots.txt frissítése
A keresőrobotoknak segíteni kell az új oldalstruktúra feltérképezésében. Ehhez elengedhetetlen az új sitemap.xml legenerálása és beküldése a Google Search Console-on keresztül. A robots.txt fájlban is érdemes kiemelten figyelni arra, hogy ne zárjunk ki véletlenül fontos új URL-eket, főleg dinamikusan generált tartalmak esetén. Tapasztalataink szerint sok fejlesztői környezetben felejtett Disallow: / sor migráció után is megmarad, így az oldal láthatatlanná válik a keresők számára.
Kanonikus címkék és duplikáció elkerülése
A migráció után gyakran előfordul, hogy ugyanaz a tartalom több új URL-en is elérhető – például /termek/123 és /termek/termek-neve-123. A kanonikus címkékkel egyértelműsíteni tudjuk, hogy melyik verziót szeretnénk indexeltetni. Az 05.hu tapasztalatai szerint az új CMS-ek hajlamosak duplikált tartalmat generálni például nyelvi verziók, paginációk vagy paraméterezett URL-ek miatt – ezek mind negatívan hatnak a rangsorra.
Webhelysebesség és Core Web Vitals – új CMS új kihívásokkal
Egy modern migráció során gyakran kerül bevezetésre új sablon, új framework, vagy teljesen új CMS. Ilyenkor megváltozhat a webhely teljesítménye is. A Google által kiemelten figyelt Core Web Vitals mutatók (LCP, FID, CLS) migráció után romolhatnak, ha nem optimalizáljuk a betöltődést, az interakciókat és az elrendezés stabilitását. A 05.hu egyik migrációs projektje során például egy új dizájn bevezetését követően 42%-kal nőtt az LCP érték – amíg ezt nem korrigáltuk, a kulcsszavas pozíciók visszaestek.
Monitoring és hibajavítás a migráció után
A migráció lezárása nem jelenti a projekt végét. Éppen ellenkezőleg: az ezt követő 30 nap kritikus időszak a SEO szempontjából. A Search Console és az analitika segítségével folyamatosan figyelni kell a feltérképezési hibákat, a 404-es oldalakat, a forgalom változását és a kulcsszavas teljesítményt. A 05.hu-nál ilyenkor külön figyelmet szentelünk a „Crawled – currently not indexed” státuszban maradt URL-eknek, mert ezek gyakran utalnak technikai vagy tartalmi problémára.
Tartalmi konzisztenica megőrzése
Bár sokan a technikai SEO-ra koncentrálnak egy migráció során, a tartalom folyamatos minősége is legalább ilyen fontos. A meta leírások, címek és bekezdések ne változzanak radikálisan egyik napról a másikra – hacsak nem voltak korábban súlyosan hibásak. A Google számára a tartalom a stabilitás egyik jele, ezért a strukturális váltás mellett érdemes a tartalmat inkább csak finoman, fokozatosan frissíteni.
SEO barátságos CMS kiválasztása
A CMS választás döntően befolyásolja, mennyire lesz SEO-barát az új oldal. Az 05.hu-nál WordPress, Statamic és saját fejlesztésű rendszerek migrációján is dolgoztunk már, és minden esetben előnyben részesítjük azokat a platformokat, amelyek támogatják a testreszabható URL-eket, kanonikus címkéket, XML sitemapet, és könnyen integrálhatók a schema.org mikroformátumok.
Összefoglalva
A weboldal migráció nem technikai adminisztráció, hanem egy teljes SEO-kihívás, amelyre legalább akkora gondot kell fordítani, mint egy új projekt indítására. Az 05.hu gyakorlata azt mutatja, hogy a sikeres migráció alapja a részletes tervezés, az aprólékos átirányítási stratégia, a technikai megfelelés és a folyamatos monitoring. Ha ezekre figyelünk, nemhogy nem vesztünk pozíciót, de akár javítani is tudjuk a keresőoptimalizálási eredményeket.