Mikroformátumok, amik előreviszik a keresőket

Mikroformátumok és strukturált adatok haladóknak
A 05.hu tapasztalatai a mélyebb SEO optimalizálás terén
A strukturált adatok jelentősége a SEO-ban
A keresőoptimalizálás (SEO) világában a technikai finomhangolás legalább annyira fontos, mint a tartalom maga. Bár a legtöbben tisztában vannak a kulcsszókutatással, a meta címekkel vagy a mobilbarát kialakítással, a strukturált adatok és mikroformátumok még mindig sokak számára ismeretlenek vagy alulhasználtak. Pedig ezek a rejtett kódrétegek – ha jól alkalmazzuk őket – jelentős előnyt adhatnak a keresési találati listákban.
A strukturált adatok tulajdonképpen segítenek a keresőrobotoknak „értelmezni” a tartalom mögöttes jelentését. Nemcsak azt látják, hogy egy oldalon szerepel például egy dátum vagy egy név, hanem azt is, hogy ez egy esemény időpontja vagy egy szerző neve. A strukturált adatok tehát a tartalom jelentéstartalmát bontják le értelmezhető egységekre.
Mik azok a mikroformátumok, és hogyan különböznek a JSON-LD-től?
A mikroformátumok a strukturált adatok egyik fajtáját jelentik, HTML attribútumokba ágyazva. Tipikus példa erre a hCard, amely egy személy vagy szervezet adatait tudja megjeleníteni a keresőmotorok számára is olvasható módon. Például egy blogbejegyzés szerzőjének nevét class="author" formában tudjuk megadni, így a Google felismeri, hogy ez nemcsak szöveg, hanem egy személy neve, akihez a tartalom kapcsolódik.
A JSON-LD ezzel szemben a strukturált adatok modernebb és általánosabban elfogadott formája. Nem magába az oldal tartalmába van ágyazva, hanem külön scriptként szerepel a HTML dokumentum fejléce vagy törzse elején. Előnye, hogy nem zavarja az oldaltervezést, könnyen módosítható, és nem kell „hozzáigazítani” a szöveghez.
Ennek ellenére a mikroformátumok még mindig jól használhatók bizonyos célokra, főleg olyan régebbi weboldalaknál vagy CMS-eknél, ahol a JSON-LD nehezebben integrálható.
Strukturált adatok használata a 05.hu-n
A 05.hu csapata az elmúlt években számos SEO optimalizálási projektet végzett különféle ügyfelek számára, és ezek során világossá vált, hogy a strukturált adatok hozzáadása látványosan növeli az oldalak CTR-jét (átkattintási arányát). Az egyik ügyfelünknél például eseménynaptárt vezettünk be, ahol minden egyes eseményt Event típusú strukturált adattal láttunk el. Az eredmény? A Google keresőben megjelent a rendezvény neve, ideje, helyszíne, sőt, még jegyvásárlási link is – mindezt anélkül, hogy a felhasználónak külön rá kellett volna kattintania az oldalra.
A strukturált adatok révén a keresőmotorok képesek „gazdag találatokat” (rich results) megjeleníteni. Ezek lehetnek értékelések csillagokkal, receptinformációk, árak, vagy akár GYIK-válaszok is. A 05.hu projektjei során ezeknek a funkcióknak az aktiválása szinte mindig pozitív hatással volt az organikus forgalomra.
Fejlett megvalósítás: több típus egy oldalon
Haladó SEO-szinten a kihívás nem az, hogy egy oldalra strukturált adat kerüljön, hanem az, hogy több típus is harmóniában jelenjen meg. Egy termékoldal esetén például lehet egyszerre Product, Review és BreadcrumbList típus is. A megfelelő validálás (pl. a Google Rich Results Test vagy a Schema.org validátor segítségével) kulcsfontosságú, mivel egyetlen hibás hivatkozás is elég lehet ahhoz, hogy a Google figyelmen kívül hagyja az összes strukturált adatot.
A 05.hu több tesztprojektje is azt mutatta, hogy a Google különösen értékeli az egymással összefüggő strukturált adatokat. Például, ha egy Recipe típusú oldalon nemcsak az elkészítési idő és hozzávalók szerepelnek, hanem egy Person típusú szerző és egy AggregateRating értékelés is, akkor az oldal jóval nagyobb eséllyel kerül rich snippet formában megjelenítésre.
Miért nem elég a CMS-be épített strukturált adat?
Sok tartalomkezelő rendszer (pl. WordPress) már automatikusan generál strukturált adatokat. Ezek azonban gyakran alapszintűek, és csak az alapvető elemeket tartalmazzák. Ahhoz, hogy valóban kiaknázzuk a SEO előnyeit, szükség van manuális bővítésre, pontos finomhangolásra.
A 05.hu SEO optimalizálási gyakorlatában a CMS által generált sémákat gyakran felülbíráltuk, vagy teljesen új JSON-LD blokkokkal helyettesítettük őket. Ez különösen fontos akkor, ha egyedi funkciókat szeretnénk hozzáadni az oldalhoz – például foglalási lehetőséget, ajánlott termékeket vagy GYIK szekciót.
Kihívások és hibák: gyakori buktatók
Sok webmester abba a hibába esik, hogy lemásol egy JSON-LD példát az internetről, de nem szabja testre. Ez könnyen visszafelé sülhet el: ha egy oldal „álértékeléseket” vagy nem létező adatokat mutat, a Google akár büntetést is alkalmazhat. Ugyancsak gyakori hiba, ha az oldalon több strukturált adat típus van, de azok között nincs konzisztencia – például egy termékoldalon más az ár a HTML-ben és a JSON-LD blokkban.
Összegzés
A mikroformátumok és a strukturált adatok használata nem újkeletű, mégis rengeteg potenciált rejt magában. A 05.hu tapasztalata szerint a SEO optimalizálás haladó szintjén elengedhetetlen a tudatos és testreszabott strukturált adatok alkalmazása. Nemcsak technikai előnyt jelent, hanem segíti a keresőmotorokat abban is, hogy jobban megértsék az oldal tartalmát – és ennek köszönhetően pontosabban, gyakran vizuálisan is kiemelve jelenítsék meg a találatok között.
Aki komolyan gondolja az online jelenlétet, annak érdemes beépítenie a SEO stratégiájába ezeket az eszközöket – nemcsak a versenytársak lekörözése érdekében, hanem azért is, mert a jövő keresése egyre inkább a jelentések, nem csupán a szavak köré épül.