SEO stratégia kattintás nélkül is működik

Zero-click keresések: mit tehetünk, ha nem kattintanak?
A keresőoptimalizálás világa az utóbbi években gyökeresen átalakult. Míg korábban a SEO célja az volt, hogy a látogató rákattintson a weboldalunkra, ma már egyre többször találkozunk a jelenséggel, hogy a felhasználók megkapják a választ anélkül, hogy egyáltalán rákattintanának bármelyik találatra. Ezt nevezzük zero-click keresésnek. A jelenség terjedése sok weboldaltulajdonost és SEO szakembert meglepett, másokat pedig frusztrált. De mit is jelent pontosan ez, miért fontos, és hogyan reagáljunk rá hatékonyan? Az alábbiakban az 05.hu szakértői tapasztalataira támaszkodva járjuk körül a témát.
Mit jelent a zero-click keresés?
A zero-click keresés lényege, hogy a felhasználó anélkül kap választ a keresésére, hogy bármelyik organikus találatra rákattintana. A Google ezt például úgy éri el, hogy a keresési eredmények tetején kiemelt kivonatokat, tudáspanelokat, térképrészleteket vagy azonnali válaszokat jelenít meg. Például ha beírjuk, hogy „időjárás Dubai”, már a keresési találatok felett megjelenik az aktuális hőmérséklet, előrejelzés, így nincs is szükség további kattintásra.
Ez a trend különösen azoknak a weboldalaknak kedvezőtlen, amelyek információalapú tartalomra építenek. Mert ha a Google már „ellopja” a választ, akkor mi értelme van optimalizált tartalmat gyártani? A válasz: stratégiai SEO.
Miért történik mindez?
A Google célja mindig is az volt, hogy minél gyorsabb, pontosabb és relevánsabb választ adjon a keresőnek. Ezt ma már nemcsak találati listával, hanem strukturált adatokkal, mesterséges intelligenciával és „intelligens keresési elemekkel” (pl. featured snippet, People Also Ask, Knowledge Graph) éri el. Az a tény, hogy a keresések közel 65%-a zero-click lekérdezéssé válik, azt mutatja, hogy a felhasználók igényei valóban kielégülnek – sajnos nem feltétlenül a mi oldalunkon.
Hogyan reagáljunk erre az 05.hu tapasztalatai alapján?
Az 05.hu-nál mi is szembesültünk ezzel a kihívással, különösen az információalapú, edukációs tartalmainknál. Azonban több irányban is léptünk, és ezek közül néhány stratégiát érdemes megfontolni minden SEO-ban gondolkodó vállalkozásnak.
1. A brand láthatóságának növelése a snippeteken keresztül
Mivel a Google snippetek forrása legtöbbször egy jól strukturált, releváns oldal, továbbra is érdemes versenyezni a snippet pozícióért. Ha már nem kattintanak, legalább a márkánkat megjegyzik – ehhez strukturált adatokat, jól tagolt tartalmat és egyedi megközelítést kell alkalmazni. Az 05.hu-n például kifejezetten törekedtünk arra, hogy a snippet szövegében is megjelenjen egyedi szakszókincsünk és megkülönböztető elemeink.
2. Válasz helyett kérdést adjunk
Az információt ma már mindenki megkapja gyorsan – de a valódi érték a mélyebb elemzésekben, összehasonlításokban, vagy akár vitatott álláspontokban rejlik. Egy egyszerű „Mi a SEO?” helyett a „Miért nem működik a SEO 2025-ben, ha nem gondolkodsz másként?” típusú címek sokkal nagyobb eséllyel irányítanak forgalmat. Ezzel nemcsak kattintást nyerünk, de érdeklődést is keltünk.
3. Interakció-alapú tartalom fejlesztése
Egyre fontosabb az, hogy a látogató ne csak olvasson, hanem részt vegyen a tartalomban. Kalkulátorok, kvízek, értékelő eszközök – ezek mind elkötelezik a felhasználót. Az 05.hu egyik legnépszerűbb eszköze például egy SEO audit kalkulátor, amely egyéni eredményt ad ki és cselekvésre ösztönöz – ilyet a Google nem tud snippetként lemásolni.
4. CTR növelő címstruktúrák és meta szövegek
Ha már nehezebb elérni a kattintást, akkor a megjelenésnél kell megfogni a látogatót. Az 05.hu-n például A/B teszteljük a title és description szövegeket, és már az első néhány karakterben igyekszünk érzelmi vagy praktikus motivációt ébreszteni. Például: „Miért veszélyes a zero-click, ha webshopod van?” – ez máris felkelti az érdeklődést.
5. SEO, de a konverzióért
A régi SEO célja a látogatás volt. Az új SEO célja a konverzió – tehát ha valaki mégis megérkezik az oldalunkra, ne engedjük el. Iratkoztassuk fel, töltsön le valamit, kezdje el a szolgáltatásunk igénybevételét. Egy jól optimalizált oldal nemcsak látogatót hoz, hanem értéket termel. Az 05.hu saját esettanulmányai is bizonyítják, hogy kevesebb kattintásból is lehet több bevétel.
Összegzés: adaptáció a zero-click korszakában
A zero-click keresések egyértelműen új SEO-korszakot nyitottak. Ez a korszak már nem a látogatószám maximalizálásáról szól, hanem a márkaépítésről, a pozicionálásról és a mélyebb, konvertáló tartalomról. Aki megérti ezt, az nem fog vesztesként kiszállni a versenyből – sőt, akár erősebben is kerülhet ki belőle.
Az 05.hu-nál minden tartalom mögött ez az új szemlélet áll. Nem elég már csak optimalizálni – stratégiában kell gondolkodni. Mert ha a kattintások száma csökken, annál inkább nő az igény az értékes, mély és valódi tartalomra.